Závislosť od nakupovania

Alebo taktiež označovaná ako oniomania sa vyznačuje posadnutosťou nakupovaním a nákupným správaním, ktoré spôsobuje nepriaznivé dôsledky. Táto porucha sa vyskytuje ako neodolateľná nekontrolovateľná nutkavosť, ktorá vedie k nadmernej, nákladnej a časovo náročnej činnosti – nakupovaniu – a k sociálnemu, osobnému alebo finančnému tlaku. Väčšina ľudí spĺňa kritériá poruchy osobnosti. Kompulzívne nakupovanie sa môže považovať za poruchu riadenia impulzov, bipolárnu poruchu alebo dokonca klinickú závislosť.

Prvé záznamy o tejto poruche máme z obdobia pred viac ako sto rokmi, a boli zahrnuté do vplyvných raných psychiatrických učebníc. Porucha je často spojená so zlou náladou, úzkosťou, zneužívaním návykových látok a poruchami príjmu potravy. Ľudia majú tendenciu chápať svoje pocity zle a majú nízku toleranciu voči nepríjemným psychickým stavom, ako sú zlé nálady. Nástup sa vyskytuje v 20 až 30 rokom života a je všeobecne chronický. Kompulzívne nakupovanie nie je obmedzené na ľudí, planchado perfecto en todo tipo de prendas, ktorí míňajú veľa peňazí na ich nákup; zahŕňa aj ľudí, ktorí trávia veľa času nakupovaním alebo ktorí chronicky premýšľajú o nákupe vecí, ale nikdy ich nekupujú. Sľubné liečby zahŕňajú lieky a podporné skupiny, ako sú anonymní dlžníci.

Pojmy kompulzívne nakupovanie, návykové nákupy a kompulzívne výdavky sa často používajú zameniteľne, ale správanie, ktoré predstavujú, je v skutočnosti odlišné. Perfekcionizmus, všeobecná impulzivita, kompulzívnosť a potreba získať kontrolu sú tiež spojené s poruchou. Iní však namietajú, že takéto psychologické vysvetlenia týkajúce sa nutkavého nákupu sa nevzťahujú na všetkých ľudí. Sociálne podmienky zohrávajú tiež dôležitú úlohu. Jednoducho dostupné kreditné karty umožňujú príležitostné výdavky nad rámec Vašich prostriedkov. Online nakupovanie tiež uľahčuje oniomániu, používanou na útek z pocitu depresie alebo pocitu viny, ktorý sa stáva rozpoznateľným problémom. To, čo odlišuje oniomániu od zdravého nakupovania, je kompulzívna, deštruktívna a chronická povaha nákupu. Tam, kde nakupovanie môže byť pozitívnou cestou k sebavyjadreniu, nadmerné nakupovanie predstavuje nebezpečnú hrozbu. Sociálna psychologická perspektíva naznačuje, že kompulzívny nákup môže byť považovaný za prehnanú formu hľadania validácie prostredníctvom nákupu. Taktiež tlaky z rozširovania materiálnych hodnôt a spotrebiteľskej kultúry v posledných desaťročiach môžu viesť ľudí k nakupovaniu.

S reklamami, ktoré ponúkajú toľko produktov, aby sme sa mohli identifikovať, sa môže návykové nakupovanie javiť ako extrémny aspekt toho, čo spotrebiteľská kultúra požaduje od nás všetkých.

Zatiaľ čo spočiatku vyvolaná možná ľahkou potrebou cítiť sa zvláštne, neúspech kompulzívneho nákupu skutočne uspokojiť takéto potreby môže viesť k začarovanému cyklu eskalácie. Po kúpe môže nasledovať pocit sklamania a pocit viny, ktorý spôsobuje ďalší cyklus impulzného nákupu. V teraz závislej osobe sa čoraz viac prejavujú negatívne emócie ako hnev a stres, a môže sa pokúsiť o samoliečbu prostredníctvom ďalších nákupov, opäť po ľútosti alebo depresii, akonáhle sa vráti domov. Ak dlh rastie, návykové nakupovanie sa môže stať tajným činom. Dôsledky môžu pretrvávať dlho po nakupovaní, môžu byť ničivé, najmä pre manželstvá, dlhodobé a pracovné vzťahy. Ďalšie problémy môžu zahŕňať zlé úverové histórie, krádež alebo rozdelenie peňazí, zlyhané pôžičky, všeobecné finančné problémy a v niektorých prípadoch bankrot alebo extrémny dlh, rovnako ako úzkosť a pocit života, ktorý sa vymyká kontrole. Výsledný stres môže viesť k fyzickým zdravotným problémom a zničeným vzťahom alebo dokonca k samovraždám. Výskum naznačuje, že najlepšou možnou liečbou je kognitívna behaviorálna terapia.

http://www.expertosenplanchado.com/plancha-ropa/